Natuurlijk kun je niet alle steden zelf bezoeken, maar heb je wel ideeën nodig. Daarvoor ben ik dit jaar in mei naar IMEX in Frankfurt geweest en in november naar IBTM in Barcelona. Daar heb ik vele afspraken gehad met diverse hotels, convention bureaus, dmc’s uit heel de wereld. Hier kun je leuke ideeën opdoen voor incentives, congreslocaties etc. Je leert veel mensen kennen, want het persoonlijk contact is toch nog steeds erg belangrijk. Ieder land heeft zijn eigen standplaats. Zo is is Nederland ook goed vertegendwoordigd. Volop in oranje op de Holland-stand! Je kon presentaties bijwonen van verschillende vertegenwoordigers vanuit een bepaald land of stad. Je merkte ook echt de komst van de Brexit. Londen is bang veel events te verliezen hierdoor. Of Barcelona vanwege alle onzekerheden rondom de onafhankelijkheid van Catalonië. De vele bomaanslagen die in verschillende grote steden worden gepleegd. Een onzekere tijd voor de eventindustrie.
Ik hoop toch mooie voorstellen te kunnen maken in 2018 voor (potentiële) opdrachtgevers.
Ook is technologie steeds belangrijker voor de organisatie events. IBTM had een start-up paviljoen opgezet voor nieuwe en opkomende tech companies. Middels een tour kreeg je te horen en te zien wat de nieuwe gadgets zijn. Ook zag je hier onder andere de MIO robot. Deze robot kan je helpen met vragen tijdens een event. Deze robot kan tevens drankjes of kaartjes verkopen. Is dit de vervanger van een hostess op locatie?